# Zarządzanie czasem
W zarządzaniu czasem chodzi o to, aby robić właściwe rzeczy we właściwym czasie.
Aby tak się stało, potrzebujemy trzech elementów:
- Określić jakie rzeczy są właściwe
- Przeznaczyć dla nich właściwy czas
- Faktycznie zrobić to co zaplanowaliśmy
Inaczej mówiąc potrzebujemy opanować następujące dziedziny:
- Wyznaczanie celów
- Planowanie czasu
- Skuteczne działanie (psychologia osiągnięć)
# Wyznaczanie celów
Poniżej znajduje się lista niektórych narzędzi, które można zastosować w zarządzaniu celami i zdaniami. Spisując cele i zadania nie stajemy się ich niewolnikami. Zmiany planów są często potrzebne, wręcz wskazane.
# Lista zadań
Najprostszym i najbardziej podstawowym krokiem jest zapisywanie zadań / celów. Zwykła lista pozwoli ustalić co jest do zrobienia i w jakiej kolejności. Zwykły edytor tekstu w porównaniu do kartki papieru ułatwi nanoszenie zmian. Są też do tego dedykowane aplikacje.
# Metoda wyznaczania celów SMART(ER)
tbd
# Ustalanie priorytetów
- Macierz Eisenhowera
- Metoda ABC
# Macierz Eisenhowera
Macierz Eisenhowera to proste narzędzie do organizacji zadań według czterech kategorii:
- Pilne i ważne – sprawy wymagające natychmiastowego działania.
- Ważne, ale niepilne – zadania do zaplanowania na później.
- Pilne, ale nieważne – rzeczy należące delegować do zrobienia komuś innemu.
- Ani pilne, ani ważne – zajęcia do wyeliminowania z naszego życia.
# Planowanie czasu
Jest sporo technik, jakie można zastosować by zapanować nad czasem.
- Audyt
- Pomiar czasu według kategorii czynności przez tydzień
- Identyfikacja "złodziei czasu"
- Zasada Pareto
- Zasada Parkinsona
- Pomodoro
- Zostaw rezerwę czasową 20-40%
- Zarządzanie energią, zadania najbardziej wymagające wtedy, gdy jesteśmy najbardziej produktywni (wypoczęci, bogaci w energię i świeży, nic nas nie rozprasza). Na przykład rutynowe telefony i emaile po południu (po lunchu/obiedzie)
- Kontrola czasu: aplikacja toggl
- Budżetowanie czasu polega na zaplanowaniu ilości czasu w danym obszarze działania na jednostkę czasu (tydzień/miesiąc), a następnie monitorowanie faktycznych wydatków czasowych.
- Planuj minimalistycznie, 1 najważniejsze zadanie na dzień plus max 5 dodatkowych
# Psychologia osiągnięć
Badania psychologiczne wykazują, że pomocne jest:
- Werbalizowanie. Ustalenie i zwerbalizowanie celu zwiększa szanse na jego wykonanie o kilkanaście procent.
- Monitorowanie. Z kolei techniką, która okazała się mieć największy wpływ na osiąganie celów jest codzienne monitorowanie. Zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu o 30 parę procent.
# Wersety
Co Biblia mówi na temat czasu?