# Zarządzanie czasem

W zarządzaniu czasem chodzi o to, aby robić właściwe rzeczy we właściwym czasie.

Aby tak się stało, potrzebujemy trzech elementów:

  1. Określić jakie rzeczy są właściwe
  2. Przeznaczyć dla nich właściwy czas
  3. Faktycznie zrobić to co zaplanowaliśmy

Inaczej mówiąc potrzebujemy opanować następujące dziedziny:

  1. Wyznaczanie celów
  2. Planowanie czasu
  3. Skuteczne działanie (psychologia osiągnięć)

# Wyznaczanie celów

Poniżej znajduje się lista niektórych narzędzi, które można zastosować w zarządzaniu celami i zdaniami. Spisując cele i zadania nie stajemy się ich niewolnikami. Zmiany planów są często potrzebne, wręcz wskazane.

# Lista zadań

Najprostszym i najbardziej podstawowym krokiem jest zapisywanie zadań / celów. Zwykła lista pozwoli ustalić co jest do zrobienia i w jakiej kolejności. Zwykły edytor tekstu w porównaniu do kartki papieru ułatwi nanoszenie zmian. Są też do tego dedykowane aplikacje.

# Metoda wyznaczania celów SMART(ER)

tbd

# Ustalanie priorytetów

  • Macierz Eisenhowera
  • Metoda ABC

# Macierz Eisenhowera

Macierz Eisenhowera to proste narzędzie do organizacji zadań według czterech kategorii:

  • Pilne i ważne – sprawy wymagające natychmiastowego działania.
  • Ważne, ale niepilne – zadania do zaplanowania na później.
  • Pilne, ale nieważne – rzeczy należące delegować do zrobienia komuś innemu.
  • Ani pilne, ani ważne – zajęcia do wyeliminowania z naszego życia.

Macierz Eisenhowera

# Planowanie czasu

Jest sporo technik, jakie można zastosować by zapanować nad czasem.

  • Audyt
    • Pomiar czasu według kategorii czynności przez tydzień
    • Identyfikacja "złodziei czasu"
  • Zasada Pareto
  • Zasada Parkinsona
  • Pomodoro
  • Zostaw rezerwę czasową 20-40%
  • Zarządzanie energią, zadania najbardziej wymagające wtedy, gdy jesteśmy najbardziej produktywni (wypoczęci, bogaci w energię i świeży, nic nas nie rozprasza). Na przykład rutynowe telefony i emaile po południu (po lunchu/obiedzie)
  • Kontrola czasu: aplikacja toggl
  • Budżetowanie czasu polega na zaplanowaniu ilości czasu w danym obszarze działania na jednostkę czasu (tydzień/miesiąc), a następnie monitorowanie faktycznych wydatków czasowych.
  • Planuj minimalistycznie, 1 najważniejsze zadanie na dzień plus max 5 dodatkowych

# Psychologia osiągnięć

Badania psychologiczne wykazują, że pomocne jest:

  1. Werbalizowanie. Ustalenie i zwerbalizowanie celu zwiększa szanse na jego wykonanie o kilkanaście procent.
  2. Monitorowanie. Z kolei techniką, która okazała się mieć największy wpływ na osiąganie celów jest codzienne monitorowanie. Zwiększa szanse na osiągnięcie sukcesu o 30 parę procent.

# Wersety

Co Biblia mówi na temat czasu?

Ostatnia aktualizacja: 7 miesięcy temu